Skal lyden på Museum? Indsamling, arkivering og beskrivelse af kulturarvens lydmiljøer

Lyd har store potentialer for at styrke den kulturhistoriske indsigt. Lydene omkring os farver og former diskret hverdagen, men tiltrækker sig sjældent opmærksomhed. Genhøres de ude af den vanlige kontekst fremkaldes stærke erindringer og oplevelser knyttet til steder, begivenheder og perioder. 
Netop derfor kan man argumentere for, at indsamling af samtidens lyde bør være en vigtig del af museernes indsamling og samtidsdokumentation på lige fod med genstande og fotografisk og skriftlig dokumentation. Men hvis opgave er det at indsamle samtidens lyde? Og hvis det er museernes, hvorledes kan disse så indskrive lyd i deres indsamlingsstrategier, og hvordan kan indsamlingen gennemføres i praksis?
På eftermiddagens symposium vil emnet blive diskuteret bl.a. ud fra oplæg fra Søren Møller Sørensen, Kamilla Hjortkjær (Museumsinspektør ved Greve Museum) og Jacob Kreutzfeldt.

Ludere, lort og ildebrand

Københavnerne elskede at samle sig på Nytorv, når forbrydere skulle straffes på byens kag i 1700tallet. Denne bizarre form for underholdning bestod for eksempel i at prostituerede blev pisket, kom i gabestok eller fik skåret øerne af. Det skulle være så modbydeligt og ydmygende som muligt. I dag er det kun en ottekantet forhøjning der er tilbage af kagen på Nytorv og her starter denne nattevandring om prostituerede og politimændene – der var lige i hælene på dem. Oplev København og Den florissante periode på en hel ny og uhyggelig måde. Download linket for neden, tag hørebøfferne på og tryk play, når du står på Nytorv. Herfra vil du blive guidet hen Københavns absolutte bordelkvarter i 1700tallet. Men husk det skal være efter mørkets frembrud!  –  Audiowalk af 32 minutters varighed.

Byggeren overgiver sig aldrig

Reportage fra udstilling:
Ofte bliver udstillinger om historie lavet af, ja, historikere. Men hvad sker der, når en kunstner giver sig i kast med at formidle historien?

Jakob Jakobsen er kunstneren bag udstillingen ‘Byggeren overgiver sig aldrig’ som kunne opleves på Syddansk Universitet i Odense i november måned. Udstillingen består af en kunstnerisk behandling af gamle radioindslag om, dengang politiet i 1980 ville rydde en byggelegeplads på Nørrebro i København. Det fik bydelen til at eksplodere i borgerkrigslignede tilstande, der får balladen om ungdomshuset til at ligne ren børneleg.

I et lokale fyldt med højtalere og byggematerialer forklarer Jakob Jakobsen, hvorfor udstillingen ser ud, som den gør. Men vi starter lige med et eksempel på, hvordan det lyder, når historien møder kunsten.

Og bare rolig, det er ikke din radio, der er noget galt med.

Radio24syv seminaret 2/2

1. november gik Radio 24syv i luften. På forhånd annonceret som en seriøs konkurrent til DR’s P1. På forhånd omdiskuteret: Hvorfor dette nye mediepolitiske greb? Hvorfor ny FM-radio i en tid, hvor FM-båndets dage er talte? Hvorfor en ny radio med så mange program- og indholdsbindinger? Efter starten kritiseret for at levere radio til et smalt segment af den danske befolkning, selvom den burde henvende sig bredere.
Har den nye radio mon grundlag for og gennemslagskraft til at tilføje noget nyt til det eksisterende mediebillede

Radio24Syv seminaret 1/2

1. november gik Radio 24syv i luften. På forhånd annonceret som en seriøs konkurrent til DR’s P1. På forhånd omdiskuteret: Hvorfor dette nye mediepolitiske greb? Hvorfor ny FM-radio i en tid, hvor FM-båndets dage er talte? Hvorfor en ny radio med så mange program- og indholdsbindinger? Efter starten kritiseret for at levere radio til et smalt segment af den danske befolkning, selvom den burde henvende sig bredere. 
Har den nye radio mon grundlag for og gennemslagskraft til at tilføje noget nyt til det eksisterende mediebillede

Filmens stemmer

Der var engang, hvor publikum gik i biografen for at se levende billeder uden lyd. Eller det vil sige, at en “klaverbokser” ville improvisere lydsiden mens filmen spillede. Så blev lyden med tonefilmen introduceret, og med den ankom stemmen som det nye, dominerende, dramatiske værktøj. Vi tager i denne podcast lytteren med på en rejse, der går fra en tid, hvor kroppen var uden stemme, til i dag, hvor stemmen er uden krop. Indslaget er produceret af Anders Danielsen og Hans Boas Dabelsteen til Forskningens Døgn

Stemmen i sproget

Når vi åbner munden og siger noget, er det lidt som at dele et miniature-selvportræt ud. For måden vi taler på kan afsløre en hel del om, hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Der er i hvert fald en tendens til, at vi konkluderer en hel masse ud fra en persons stemmeføring, dialekt og accent. Det er nok de færreste stereotyper, der holder i virkeligheden, men de betyder alligevel noget for vores indtryk af dem, vi taler med, og ikke mindst for måden vi selv taler på.

Solveig Lindeskov Andersen har talt med nogle forskere fra Københavns Universitet om indtryk og variationer af dialekter og accenter, og har prøvet at blive lidt klogere på betydningen af toneleje og stemmeføring på kinesisk.

Lyd og Hund imellem

De fleste synes nok, at det med at tale, at sige noget, er noget af det allermest naturlige for dem. Vi åbner jo bare munden, og ud flyder ord, stemme, toneleje og hvad vi ellers har, i en lind strøm. Men for nogen bliver stemmen et problem. Noget, der skal arbejdes på og som skal trænes. For stemmen siger mere om os og hvem vi er, end vi normalt går og tænker over. Der er dem, der skal bruge deres stemme aktivt i deres erhverv – lige som bugtaleren, vi hørte tidligere i aften – og som er afhængige af, at de kan udtrykke sig optimalt gennem deres stemmeføring.
Natascha Gracia har talt med én af dem, som arbejder med at træne andres stemmer – og med én, som træner nogen ved at bruge stemmen.

I produktionen hører du interviews med retoriker og stemmetræner Nanna Vestgaard Sørensen og med hundetræner Anni Schrøder. Lyden er optaget og bearbejdet af Natascha Gracia.

Bugtaleri

Stemmen er for de fleste en naturlig del af deres person. Den er en forlængelse af jeg’et, et element der er med til at skabe identitet på lige fod med øjenfarve og andre identitetsmarkører. Men hvad sker der når stemmen pludselig ikke kommer derfra, hvor man umiddelbart skulle tro den kom fra? Når en dukke, vores fornuft fortæller os ikke kan tale, pludselig pludrer løs? Eller når en genstand med ét bryder ud i sang?

Bugtalerkunsten slår rødder langt tilbage i historien, og den dag i dag kan den amerikanske Jeff Dunham fylde Forum med sit bugtalershow, der meget sigende hedder ’Identity Crisis’. Hans kraniesketch har desuden længe ligget på top tre over allermest sete klip på You Tube.

Sandra Lori Petersen og Louise Rosengreen har talt med en af Danmarks førende udøvere på området, for at blive klogere på hvad bugtale kan og gør ved mennesker og deres forståelse af stemmen.