Interview med Jesper N. Jørgensen

Jesper N. Jørgensen har mange års erfaring som kurator og redaktør, og kender derfor kunstinstitutionen indefra. Hans bidrag til Transmissions-seminaret var en refleksion over, hvad institutionen får ud af at lukke lydkunsten inden for.

Interview med Janek Schaefer

Hans optræden var Transmissions længste og sidste. Vi talte med ham efter hans show, hvor vinduerne var åbne, så folk på gaden kunne bidrage og lytte med, og hvor alle blev siddende i de godt 45 minutter, hvor lyden skyllede frem og tilbage i lokalet.

Janek fylder så meget i et rum, at han gemmer sig lidt under sine optrædener. Han har store briller og mærkelige fingerringe, der ligner noget, som burde sidde i et vedhæng på en halskæde.

Janek husker man, ligesom hans lydværker kan mærkes i kroppen længe efter, de har klinget ud.

Interview med Hanna Hartman

Hendes optræden er et udstyrsstykke, og hendes lydkunst er nærmest analog: Det stritter op i luften med 1,5 meterlange og 3 mm brede stålstænger, hvor underlige fuglelignende bittesmå hoveder hopper langsomt ned og laver en dik-dik-dik-dik-lyd imens.

Hanna forholder sig meget konkret til sin kunst, og hun taler hellere om de anvendte materialer, end om abstrakte refleksioner. For Hanna er lydkunsten ikke noget, der skal have et yderligere sprog. Derfor giver hun helst heller ikke sine værker navne. Hør fx om en af Hannas publikummer, der ikke kunne høre det træ , som hun var blevet lovet i titlen.

Interview med Carl Michael von Hauswolff

Han arbejder med sinustoner. Han siger, at den største forskel på lydkunst og musik, er måden, der lyttes til det på. I den lyd, som han vil skabe, skal lyd væves ind i hinanden og støde sammen, for lyd er fysisk, og lyd ændrer rummet, og rummet ændrer sig med lyd og lyttere.

Hauswolff optræder foran sit publikum, men bag en stor mixer. Hauswolff går i lange uldjakker og let skinnende jakkesæt. Hauswollfs lydkunst kaldes tit elektronika, for Hauswolff betyder det ikke så meget.

Interview med Kabir Carter

Han delte vandene til Transmission: Hvor nogle tænkte ”Kejserens nye klæder”, var andre inderligt berørte. Kabir havde kun afprøvet sit nummer én gang tidligere. – Som den eneste af performerne til Transmissions bevægede han sig rundt i rummet. Han afsøgte hver en afkrog med sin mikrofon, der var hans eneste lydkilde. Han gnubbede og gned den mod sine bukser, han slog den ind i væggen, og han slyngede den om en stol, som han skubbede over gulvet. Kabir vil ikke have, at scenen er scenen – Kabir vil gøre os opmærksomme på rummet og på hinanden – med lyd.

Interview med Mike Butera

Den unge lektor i filosofi og sociologi Mike Butera ved Belmont University i Nashville har udviklet en model for, hvad man kunne kalde et lytningens kredsløb. Inspireret af de biologiske fordøjelsesprocesser ser han nærmere på, hvad der sker, når lyd kommer ind, og en respons – også i lydlig forstand – kommer ud i den anden ende.

Interview med Leslie Korrick

Kunstprofessoren Leslie Korrick fra York University i Toronto, Canada, interesserer sig for, hvordan vi kan begribe og beskrive lyd. Ifølge hende er det i den forbindelse vigtigt, at vi overskrider grænserne mellem fag, discipliner og sfærer. For det kræver et nuanceret vokabularium at indfange de forskelligartede fænomener, lyd manifesterer sig som: fx lydkunst, lydarkitektur og lyddesign.